wtorek, 12 sierpnia 2008

Potencjalni liderzy hossy

Zbierałem się do tego posta dłuższy czas, nie ze względu, że nie mam pomysłów. Bessa wyrobiła we mnie nawyk, aby nie trzymać spółek dłużej niż tydzień i ciężko będzie mi się przestawić. Zamiast na fundamenty, patrzę na sytuację techniczną, czytam plotki, sprzedaję fakty i tak w kółko.

Zgodnie jednak z moją prognozą opisaną tutaj jesteśmy w ostatniej fazie, kiedy wszystkie rynki spadają. Może to być dobry czas aby jeszcze przed zbliżającą się hossą zakupić kilka spółek po bardzo atrakcyjnej cenie. Wszyscy powinni mieć świadomość, że wiele z nich swoje minima ma już dawno za sobą i ciężko będzie mieć w portfelu walory o wskaźniku C/WK=0,14 ;-)

Jeśli uda mi się kupić akcje na zakładanym poziomie, umieszczę je w portfelu na money.pl w którym będziecie mogli śledzić ich wyniki. Nie będę oczywiście przejmował się tym, że któraś z nich traci 10%, rozliczenie decyzji inwestycyjnych przyjdzie w 2011/2012. I żebyśmy się dobrze zrozumieli, będą to spółki które biorąc pod uwagę fundamenty powinny dać nieźle zarobić, pamiętajcie jednak, że największe stopy zwrotu notuje się "na śmieciowych papierach". A więc zaczynajmy...

1) Trakcja Polska - operuje na dynamicznie rozwijającym się rynku usług budowlano-montażowych dla infrastruktury transportu szynowego w Polsce. Przed nami wielkie przedsięwzięcie jakim jest Euro2012 a do jego bezproblemowej realizacji, potrzebna jest modernizacja taboru kolejowego. Trakcja w dotychczasowych komunikatach, pokazała, że potrafi zdobywać nowe kontrakty i co najważniejsze wypracowywać zysk. Ciężko jest mi jednak wyznaczyć poziom wejścia, ponieważ spółka niedawno zadebiutowała na giełdzie, myślę jednak, że cena w przedziale 4-5zł będzie tutaj satysfakcjonująca.




2) Getin - jeden z najdynamiczniej rozwijających się banków, dosyć mocno przeceniony podczas bessy. Bardzo korzystne wskaźniki C/Z(10,12), C/WK(2,12), ROE(5,5%) w porównaniu do innych spółek z tego sektora. Dzięki pomysłowej reklamie wyrobił sobie wśród wielu osób opinię najkorzystniejszego miejsca do lokowania pieniędzy. Na jego czele stoi znany inwestor Leszek Czarnecki, który ma wizję swojego banku i realne plany rozwoju. Jeśli plotki o sprzedaży Getinu w ręce obcokrajowców się potwierdzą, będzie to kolejny impuls do wzrostów. Dobrym poziomem do wejścia będzie 8,50-9zł



3) Lotos - prawdopodobnie wiele osób mnie wykpi, stwierdzając, że powinienem wstawić tutaj Orlen. Uważam jednak, że Lotos jest maksymalnie niedowartościowany(C/Z 3,15; C/WK 0,51; ROE 4,36). Drzemie w nim jednak wielki potencjał, a jeśli plany pod które zostały zaciągnięte wielkie kredyty się ziszczą, to powstanie nowy gigant w WIG20. Przekonują mnie do tego słowa Prezesa Zarządu, Pana Pawła Olechnowicza. Co ciekawe przetrwał on jako jeden z niewielu roszady kadrowe, które uskuteczniało sześciu premierów, od Buzka po Tuska ;-) Dobrym poziomem do wejścia będzie 25-26zł, jestem jednak świadomy, że będzie to raczej ta druga wartość.



4) Polimex-Mostostal - największa firma sektora inżynieryjno-budowlanego, dzięki dotacjom z UE, kontraktom na Euro2012, nie może narzekać na brak pracy. Dzięki dywersyfikacji swojej działalności, może czerpać dochody w wielu dziedzinach, od przemysłu naftowego po drogownictwo czy nawet działalność deweloperską. Wskaźniki nie są już tak atrakcyjne, jednak o to ciężko w branży budowlanej na spółkach o solidnych fundamentach. Jako uczestnik WIG20 gwarantuje stabilne zachowanie kursu. Jako, że spółka jest bardzo blisko swoich minimów, dobrym poziomem do wejścia będzie cena około 5zł. Pamiętać jedna trzeba, że jeśli przebijemy dno na poziomie 5,10zł, spółka może okazać się spadającym nożem. Należy wtedy poczekać z zakupem na wyhamowanie spadków i zwiększenie się obrotów.



5) MNI - kolejna solidnie pokiereszowana przez bessę spółka, która ma świetne perspektywy rozwoju. Mimo początkowego zniechęcenia jej pomysłami, pokazała, że potrafi generować zyski. Czekam teraz na efekty projektów "Prałat Mobile" czy "Snickers Mobile" ;-) Jedyne co mnie niepokoi, to niesłowność zarządu, który wycofał się z buy-backupu czy dywidendy... Dobrym poziomem do wejścia będzie cena poniżej 3zł, jednak po takich wynikach kwartalnych zdaję sobie sprawę, że o to będzie bardzo ciężko.



Zabrakło tutaj miejsca dla kilku świetnych spółek(np. Instal Lublin, Asseco Poland, Mostostal Zabrze), ale wszystkich wymienić nie mogę. Jest to sprzeczne z zasadami opisanymi w tym poście :-) Nikt jednak nie zabroni mi ich analizować w przyszłości.

Chciałem także poinformować, że w ostatnim czasie nawiązałem małą współpracę z Rafałem Małkiewiczem z bloga Invest Decision. Niektóre z moich wpisów spodobały mu się tak bardzo, że postanowił je szerzej opisać na swojej stronie :-)

PS: Pamiętajcie, że ten wpis nie jest rekomendacją a wszystkie decyzje inwestycyjne podejmujecie na własną odpowiedzialność. To tak, żeby regulaminowi stało się zadość. Nie zapomnijcie dodać mojego bloga do ulubionych(CTRL+D) bądź zapisać się na subskrypcję w prawym górnym rogu. Jeśli wynieśliście cokolwiek z tego wpisu - doceńcie to :-)

6 komentarzy:

SVInvestment pisze...

Kolejny wartościowy post, tak trzymaj Cheed!
Pozdrawiam :)

Anonimowy pisze...

Twoje posty są dobre !

Kiedy napiszesz o MCI ?


www.psychika.net

Cheed pisze...

Dzięki. Nigdy nie interesowałem się spółką MCI, dodam ją do listy i opiszę kiedyś na swoim blogu.

Pozdrawiam.

Zbyszek Papiński pisze...

Z tych spółek ciekawią mnie MNI, Getin i Lotos. Chodzi mi o to, że mają dobre wyniki i całkiem niezłe wykresy.

Cheed pisze...

Do wykresów nie przywiązuje większej wagi jeśli rozważam zakup spółek z 4 letnim horyzontem inwestycyjnym ;-) Chodzi o to aby tanio kupić i wykorzystać szansę jaką daje bessa. Zastanawiam się też dlaczego nie wymieniłeś Trakcji? Być może się mylę, ale fundamentalnie to jedna z najlepszych spółek na GPW.

Zbyszek Papiński pisze...

Trakcja ma dość wygórowane wskaźniki finansowe i dopiero realizacja zamówień je poprawi. Zobaczymy jaka będzie ich rzeczywista rentowność po kolejnych wynikach kwartalnych.

Podobne posty