środa, 28 października 2009

PGE z dużą redukcją

Znane są szczegóły emisji akcji Polskiej Grupy Energetycznej dla inwestorów indywidualnych. Wczoraj "późnym wieczorem", spółka poinformowała o cenie emisyjnej oraz redukcji czym zmroziła wielu inwestorów.


1) Pula

Do inwestorów indywidualnych trafi 38.927.025 akcji, co daje 15 procent całej puli. Pierwotnie było to 10 procent, chociaż rynek spekulował o poziomie 20 procent. Cały rynek zadeklarował popyt w wysokości 45 mld zł, z czego 25,6 mld zł przypadło na drobnych inwestorów.

2) Cena emisyjna

Ustalona została maksymalna cena emisyjna 23 złote z przedziału widełek 17,5 - 23 złote. Wielu inwestorów zastanawia się czy to aby nie zbyt dużo, pojawiają się już pierwsze sceptyczne głosy.

3) Redukcja

Wstępnie szacuje się, że wyniesie ona 96,5 procent. Na 100 akcji dostaniemy zaledwie 3... To większa redukcja niż zakładałem jeszcze w poprzednim tygodniu (bliższa była mi wartość 90 procent). Ostateczna wartość redukcji będzie znana po przydziale akcji.

4) Przymiarki do WIG20

GPW poinformowała w komunikacie, na jakich zasadach będzie chciała sklasyfikować PGE. Widać wyraźnie, że włodarzom GPW zależy na jak najszybszym zasileniu indeksy WIG20 przez debiutanta. Nie stanie się to jednak przed przekształceniem praw do akcji (PDA) na akcje.

5) Wnioski

Troszkę skomplikowała się moja sytuacja, gdyż przy tak dużej redukcji, będę potrzebował około 7 procentowego wzrostu kursu akcji aby "wyjść na swoje". Mowa tutaj o utraconych odsetkach z zerwanej lokaty optymalnej. Jestem jednak w znacznie lepszej sytuacji niż większość lewarowców, gdyż u mnie mowa jest o utraconych korzyściach a nie o stratach :) Nie działam także pod presją czasu (rosnące z dnia na dzień odsetki).

Zastanawiam się czy jesteście zadowoleni z tak pokrojonego kawałka tortu ?? Czy ten przydział was satysfakcjonuje ?? :)

PS: Fundusze również są niezadowolone - INFO.

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

Dostałem akcje za 300 zł :D To nawet prowizja maklerska będzie stanowiła tutaj dużą wage...

Maciek

harmonogram milionera pisze...

Jeśli się ta redukcja potwierdzi to dostanę ledwo 29-30 akcji. Jest to kropla w morzu - dobrze że nie korzystałem z lewara!

Adam W. pisze...

Drobni albo zarobią kilkadziesiąt złotych, a lewarowcy będą gryźć paznokcie z nerwów a potem conajwyżej wyjdą na zero.

Zdzisław pisze...

Przy redukcji ok. 93-95% jeszcze by to jakoś wyglądało a tak, zawód na każdym froncie. Oby wzrost na debiucie wynagrodził inne zawody.

Podobne posty