niedziela, 13 stycznia 2013

Punkt zwrotny na obligacjach?

Na środowym posiedzeniu Rada Polityki Pieniężnej po raz kolejny obniżyła stopy procentowe o 25 punktów bazowych. Stopa referencyjna NBP wynosi obecnie 4 proc. Była to już trzecia z  rzędu obniżka w obecnym cyklu luzowania polityki pieniężnej. Podczas konferencji prasowej, ciekawe zdanie wypowiedział Prezes NBP - Marek Belka. "Obniżka stóp procentowych jest możliwa a być może nawet prawdopodobna, ale nie bezwarunkowa. Na pewno zwiastuje to, że zbliżamy się do końca pewnego etapu w łagodzeniu polityki pieniężnej".




Pomimo tego, że gospodarka zwalnia bardzo dynamicznie, w Radzie zaczyna wygrywać jednak opcja "wait and see" prezentowana przez m. in. Adama Glapińskiego. Oznaczać to może, że RPP wstrzyma się z kolejnymi obniżkami o dwa-trzy miesiące, żeby zobaczyć jak twarde będzie lądowanie gospodarki (to pokazać ma m.in. marcowa projekcja inflacji). Nie bez znaczenia jest również głos Leszka Balcerowicza, który stale przypomina, że podstawowym zadaniem RPP jest utrzymanie stabilnego poziomu cen, a nie wspieranie wzrostu gospodarczego.

Czy to koniec obecnego cyklu obniżek stóp procentowych? Tego nie wiem... Na pewno na takie obniżki jest jeszcze miejsce. Oficjalna miara inflacji wynosi 2,8 proc. z tendencją spadkową. W wypowiedziach członków RPP możemy znaleźć twierdzenia, że warunkiem prowadzenia polityki pieniężnej powinno być zachowanie dodatniej realnej stopy procentowej, a więc stopy referencyjnej, pomniejszonej o wartość wskaźnika inflacji. Wydaje mi się jednak, że inwestorzy zagraniczni grają już pod przerwę w cyklu łagodzenia polityki pieniężnej, realizując pokaźne zyski na polskich obligacjach.


 Na wykresie powyżej widać, że ostatni rok zdecydowanie należał do obligacji. Stosunkowo bezpieczne fundusze obligacyjne, dały zarobić średnio ok. 10 proc. Od początku stycznia widać jednak poważną zadyszkę (nie obserwowaną przez ostatnie 12 miesięcy) i powrót z  rentownością 10 letnich obligacji Skarbu Państwa powyżej 4 proc. Dla mnie było to sygnał sprzedaży na który czekałem - w środę, tuż po ogłoszeniu decyzji o obniżeniu stóp procentowych, złożyłem dyspozycję odkupienia funduszu PZU Polonez.


Czas pokaże, czy decyzja o sprzedaży jednostek uczestnictwa tego funduszu była słuszna. Wydaje mi się jednak, że 8 proc. wzrostu kapitału zanotowane od czerwca 2012 roku jest już pewną nagrodą za konsekwencję trzymania się schematu - Gotówka, Obligacje, Akcje, Surowce. Co teraz zrobić z pieniędzmi? Póki co nie ma jasnej odpowiedzi. Środki obrotowe wrzucam na 6,3% do BGŻ Optima, zamiast lokaty zakładam 9 miesięczną polisolokatę w Idea Banku na 4,86 proc. netto i czekam...

24 komentarze:

Anonimowy pisze...

Ja też sprzedałem fundusz obligacji 3 dni przez decyzją RPP. Kupuje plotki, sprzedaje fakty :)

Cheed pisze...

Można też tak to nazwać ;-)

Pozdr.

PIT AGORAS pisze...

Faktycznie ciekawe zdanie pan Prezes powiedział, niesamowicie ;>
Dobrze chociaż, że RPP obniżyła te stopy procentowe. Nie jest źle :)

Cheed pisze...

Po ostatnich danych o produkcji przemysłowej, kolejna obniżka stóp w lutym jest już raczej pewna. Taki scenariusz zaczynają dyskontować obligacje wracając z rentownością poniżej 4%.

Pozdr.

SVInvestment pisze...

Koniec hossy na obligacjach, więc czas kupować akcje...

Anonimowy pisze...

Dobry wpis, dzięki za rady. Oby tak dalej :)

Marysia pisze...

Kolejna obniżka stóp procentowych to w tym momencie sprawa przesądzona.

Ja się tylko zastanawiam dlaczego RPP nie stosuje polityki proaktywnej? Dlaczego nie ma żandego planu działania, żadnej strategii długookresowej? Działając na zasadzie "pożyjemy, zobaczymy" daleko nie zajdziemy..

inwestuje.info pisze...

Do póki obniżki stóp idą w parze z ze spadkiem inflacji to jest ok. Bo wszak liczy się nie samo oprocentowania, a różnica oprocentowanie - inflacja.

Cheed pisze...

@Marysia - RPP stosuje strategię bezpośredniego celu inflacyjnego i w zasadzie tylko to ich interesuje. Możemy też przyjąć, że poniekąd starają się działać antycyklicznie, chociaż po ostatnich wypowiedziach prof. Hausnera (jak coś się stanie, to zaczniemy działać) tego nie widać...

@inwestuje.info - pamiętaj, że do depozytów powinno się raczej porównywać projekcję inflacji (zwykle nie trafioną) niż historyczną miarę inflacji.

Pozdr.

Marysia pisze...

Mnie ta strategia bezpośredniego celu inflacyjnego właśnie nie do końca przekonuje. Ale moja wiedza jest mniejsza niż chociażby Pana czy członków RPP, więc może jestem w błędzie.

Pozdrawiam:)

Anonimowy pisze...

Prawda jest taka, że w tym momencie nie ma lepszego sposobu do inwestowania, niż hale magazynowe - to nieruchomości dają teraz największe zyski. Prześledźcie sobie kolejne pozycje w bazie jartomu - tak dobrych wycen naprawdę nie było od dawna.

Anonimowy pisze...

Ja inwestuje w obligacje korporacyjne pcc i jestem z nich bardzo zadowolony :) Firma istnieje na rynku bardzo długo także nie mam jako takich obaw, że na nich stracę.

Inwestor pisze...

Ja kupuję obligacje skarbowe o zmiennym oprocentowaniu i mnie spadek inflacji cieszy. Wziąwszy pod uwagę podatek Belki realnie zarobię więcej. Martwi mnie natomiast, że Rostowski obniżył marżę tych obligacji.

Olek pisze...

No i masz Ci babo placek!

Wrażliwa pisze...

Marek Belka to mój ulubiony polityk.

dobry ojciec pisze...

Nie pamiętam lepszego Ministra Finansów

Misiek pisze...

Prorocze słowa...

Amelka pisze...

Jeden z niewielu polityków w naszym kraju, który naprawdę zna się na rzeczy.

Roch Mielewski pisze...

O ile nie jedyny:)

Halinka pisze...

niezły bigos

Giełdowy Wizjer pisze...

ruszyły obawy o stan krajów EM i już widać to na walutach i rentownościach obligacji.

Anonimowy pisze...

Zechcę w tej kwestii pozostać anonimowym i zapytać - jakie w takim razie macie propozycje rozwiązań? Sprzedaż gotowych spółek? Restrukturyzacja strategii obligacyjnej?

Obligacje korporacyjne pisze...

jak dla mnie to inwestowanie w korporacyjne obligacje to jest ryzyko i to duże.

Anonimowy pisze...

usługi budowlane Słupsk
ocieplenie elewacji Słupsk
instalacje sanitarne Słupsk
remont mieszkania Słupsk
gładzie Słupsk
tynki Słupsk
malowanie mieszkania Słupsk
malowanie elewacji Słupsk
instalacje elektryczne Słupsk

Podobne posty