czwartek, 4 lutego 2010
Jak rozliczyć PIT przez internet?
W ubiegłym roku tylko PIT-37 można było przesłać przez internet bez konieczności zakupu bezpiecznego podpisu elektronicznego. W tym roku w ten sposób można złożyć również PIT-36, PIT-36L, PIT-38 oraz PIT-39 wraz z załącznikami (PIT/B, PIT/D, PIT-2K, PIT/M, PIT/O, PIT/ZG, PIT/Z, SSE-R).
Nas, z racji dochodów giełdowych, najbardziej interesuje PIT-38. Przypominam, że do końca lutego powinniście dostać od swojego domu/biura maklerskiego PIT-8C na podstawie którego możecie wypełnić właściwie zeznanie podatkowe za poprzedni rok. Co trzeba zrobić, aby e-zeznanie dotarło do urzędu skarbowego?
1) Wymogi techniczne
Przede wszystkim musimy mieć komputer na którym zainstalowany jest Windows (2000, XP, Vista lub 7) oraz Adobe Reader w wersji co najmniej 8.1.4 (najnowsza wersja tutaj). Gdy mamy już program Adobe Reader w wymaganej wersji, możemy pobrać do niego odpowiednią wtyczkę ze stron Ministerstwa Finansów (dostępna tutaj). Ja mimo wszystko polecam pobranie kompletnej aplikacji desktopowej, dzięki której nie będziemy musieli pobierać oddzielnie konkretnych formularzy (będą już one widoczne w aplikacji). Możecie to zrobić tutaj.
2) Wypełnienie formularza
Interaktywny formularz zeznania pobiera się ze strony e-Deklaracje. Osoby, które zainstalują aplikację desktopową, nie muszą tego robić. Po jej uruchomieniu klikają po prostu na ikonkę "Katalog formularzy". Z listy formularzy wybierają ten, który chcą złożyć.
Wypełnianie formularza jest banalnie proste. Jeśli mamy wątpliwości, to po najechaniu na każde pole, wyświetla się dymek z podpowiedziami. Plusem aplikacji jest na pewno fakt dokonywania automatycznych obliczeń (np. sumowania poszczególnych pól).
3) Wysłanie formularza
Po wypełnieniu zeznania zostaje już tylko jego podpisanie i wysłanie. "Podpis" zawiera wybrane informacje o podatniku. Są to: imię, nazwisko, data urodzenia, NIP, PESEL oraz kwota przychodu uzyskanego w ubiegłym roku podatkowym. Danych identyfikacyjnych nie trzeba wpisywać. Są one automatycznie przenoszone z pierwszej strony formularza.
Obligatoryjne (jeśli składaliśmy w ubiegłym roku zeznanie) jest podanie kwoty przychodów z ubiegłorocznego zeznania. Jeżeli zeznanie nie było składane, wpisuje się "0" (tam jest zero :)). Warto podkreślić, że skutkiem podania błędnej kwoty przychodów, będzie pozostawienie formularza bez rozpatrzenia.
Po wysłaniu zeznania (przycisk "Wyślij z autoryzacją"), automatycznie generowany jest numer referencyjny (patrz obrazek). Polecam go zapisać, klikając w przycisk "Zapisz".
Nie jest on jednak żadnym potwierdzeniem złożenia formularza PIT dla urzędników skarbówki. Dopiero Urzędowe Poświadczenie Odbioru stanowi dowód i potwierdza termin złożenia zeznania. Pobiera się je na podstawie numeru referencyjnego. W tym celu kliknij na przycisk "Pobierz urzędowe poświadczenie odbioru (UPO)" a następnie skopiuj przyznany wcześniej numer referencyjny, kliknij w "Pobierz UPO".
Urzędowe Poświadczenie Odbioru wyświetli się tylko wtedy, gdy przetwarzanie dokumentu zostanie zakończone poprawnie - pojawi się napis: "status 200". Można zapisać je na dysku komputera lub wydrukować (pewniejsza metoda). W tym celu kliknijcie w przycisk "Wyświetl UPO". Dla kompleksowości opisu, podam jeszcze najczęstsze komunikaty o błędach wraz z ich objaśnieniem.
Gdyby ktoś nadal czuł się zagubiony, to polecam oficjalną instrukcję ze strony Ministerstwa Finansów (dostępna tutaj).
Z racji iż zbliżają się rozliczenia roczne, przypominam o wpisach podatkowych odnośnie opodatkowania dochodów kapitałowych. Podatki cz. 1, Podatki cz. 2, Podatki cz. 3, Podatek Belki, Koniec podatku Belki?.
Nas, z racji dochodów giełdowych, najbardziej interesuje PIT-38. Przypominam, że do końca lutego powinniście dostać od swojego domu/biura maklerskiego PIT-8C na podstawie którego możecie wypełnić właściwie zeznanie podatkowe za poprzedni rok. Co trzeba zrobić, aby e-zeznanie dotarło do urzędu skarbowego?
1) Wymogi techniczne
Przede wszystkim musimy mieć komputer na którym zainstalowany jest Windows (2000, XP, Vista lub 7) oraz Adobe Reader w wersji co najmniej 8.1.4 (najnowsza wersja tutaj). Gdy mamy już program Adobe Reader w wymaganej wersji, możemy pobrać do niego odpowiednią wtyczkę ze stron Ministerstwa Finansów (dostępna tutaj). Ja mimo wszystko polecam pobranie kompletnej aplikacji desktopowej, dzięki której nie będziemy musieli pobierać oddzielnie konkretnych formularzy (będą już one widoczne w aplikacji). Możecie to zrobić tutaj.
2) Wypełnienie formularza
Interaktywny formularz zeznania pobiera się ze strony e-Deklaracje. Osoby, które zainstalują aplikację desktopową, nie muszą tego robić. Po jej uruchomieniu klikają po prostu na ikonkę "Katalog formularzy". Z listy formularzy wybierają ten, który chcą złożyć.
Wypełnianie formularza jest banalnie proste. Jeśli mamy wątpliwości, to po najechaniu na każde pole, wyświetla się dymek z podpowiedziami. Plusem aplikacji jest na pewno fakt dokonywania automatycznych obliczeń (np. sumowania poszczególnych pól).
3) Wysłanie formularza
Po wypełnieniu zeznania zostaje już tylko jego podpisanie i wysłanie. "Podpis" zawiera wybrane informacje o podatniku. Są to: imię, nazwisko, data urodzenia, NIP, PESEL oraz kwota przychodu uzyskanego w ubiegłym roku podatkowym. Danych identyfikacyjnych nie trzeba wpisywać. Są one automatycznie przenoszone z pierwszej strony formularza.
Obligatoryjne (jeśli składaliśmy w ubiegłym roku zeznanie) jest podanie kwoty przychodów z ubiegłorocznego zeznania. Jeżeli zeznanie nie było składane, wpisuje się "0" (tam jest zero :)). Warto podkreślić, że skutkiem podania błędnej kwoty przychodów, będzie pozostawienie formularza bez rozpatrzenia.
Po wysłaniu zeznania (przycisk "Wyślij z autoryzacją"), automatycznie generowany jest numer referencyjny (patrz obrazek). Polecam go zapisać, klikając w przycisk "Zapisz".
Nie jest on jednak żadnym potwierdzeniem złożenia formularza PIT dla urzędników skarbówki. Dopiero Urzędowe Poświadczenie Odbioru stanowi dowód i potwierdza termin złożenia zeznania. Pobiera się je na podstawie numeru referencyjnego. W tym celu kliknij na przycisk "Pobierz urzędowe poświadczenie odbioru (UPO)" a następnie skopiuj przyznany wcześniej numer referencyjny, kliknij w "Pobierz UPO".
Urzędowe Poświadczenie Odbioru wyświetli się tylko wtedy, gdy przetwarzanie dokumentu zostanie zakończone poprawnie - pojawi się napis: "status 200". Można zapisać je na dysku komputera lub wydrukować (pewniejsza metoda). W tym celu kliknijcie w przycisk "Wyświetl UPO". Dla kompleksowości opisu, podam jeszcze najczęstsze komunikaty o błędach wraz z ich objaśnieniem.
Gdyby ktoś nadal czuł się zagubiony, to polecam oficjalną instrukcję ze strony Ministerstwa Finansów (dostępna tutaj).
Z racji iż zbliżają się rozliczenia roczne, przypominam o wpisach podatkowych odnośnie opodatkowania dochodów kapitałowych. Podatki cz. 1, Podatki cz. 2, Podatki cz. 3, Podatek Belki, Koniec podatku Belki?.
15 komentarzy:
A co z przychodem z dywidend ze spółek zagranicznych i funduszy zagranicznych? Wpisuje to w PIT-38 czy PIT-37?
Zależy czy jesteś polskim rezydentem podatkowym (co najmniej 183 dni na terytorium RP). Zależy od państwa i szczegółowych postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z tym państwem. Możesz je znaleźć tutaj - przeważnie artykuł 10. Bo nie wiem, czy podatek jest płacony w państwie źródła, państwie zamieszkania. Czy został już pobrany przy wypłacie dywidendy czy też nie. Co do właściwego formularza to powinien to być załącznik do PIT38 a mianowicie PIT/ZG. Radzę udać się do doradcy podatkowego aby uniknąć kłopotów z Urzędem Skarbowym.
Pozdr.
A co z Linuxem? Czy pod nim działa ten program?
Pod Linuxem można uruchomić aplikacje desktopową - zapomniałem o tym napisać :) Tutaj oficjalne info ze strony MF.
Do pracy z aplikacją e-Deklaracje Desktop wymagane jest zainstalowanie następujących składników do systemu operacyjnego:
* środowisko uruchomieniowe Adobe AIR
* wtyczka do przeglądarek internetowych Flash Player w minimalnej wersji 9.0.115
* program do odczytu dokumentów PDF Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4 najlepiej 9.2
Do pracy z aplikacją e-Deklaracje Desktop wymagany jest jeden z następujących systemów operacyjnych:
* systemy z rodziny Windows: Windows 7, Windows Vista® Home Premium, Business, Ultimate, or Enterprise including 64 bit editions, Windows Vista SP1, Windows XP Tablet PC Edition SP2 i SP3, Windows XP SP2 i SP3, Windows 2000 SP4, Windows 2003 Server
* systemy x rodziny Mac OS X: Mac OS X 10.4.11 lub Mac OS X 10.5.4 i 10.5.5
* systemy z rodziny Linux: Fedora 8 lub nowszy, Ubuntu 7.10 lub nowsze, openSUSE 10.3 lub nowszy
Do pracy z wtyczką (plug-in) wymagane jest:
* komputer z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows (2000, XP, Vista lub 7) i skonfigurowanym dostępem do Internetu
* program do odczytu dokumentów PDF Adobe Reader w minimalnej wersji 8.1.4
* pobrana ze strony MF wtyczka do programu Adobe Reader (zainstalowana w systemie)
* pobrane ze stron MF formularze roczne PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz UPO.
Abstrahując od formy składania PIT-38 czy wiesz cheed jak wygląda sytuacja w przypadku takim jak:
2007: strata 2500 PLN
2008: zysk 500 PLN (do zapłacenia podatku 0,- PLN)
2009: zysk 4000 PLN Ile można tu sobie odpisać? Czy połowę z kwoty 2500 PLN, czyli 1250 czy też kwotę pomniejszoną o odpis w 2008, czyli połowę z 2000 PLN?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
@Tom - połowę z 2000zł, gdyż 500zł odpisałeś już w 2008 roku.
Pozdr.
dodatkowo nie więcej niż 50% straty w jednym roku, co do dywidendy i spółek zagranicznych to raczej pit-38
Hehe dobrze, że pamiętałem o tym wpisie. Kiedy w końcu zebrałem się, żeby wysłać ten PIT, bardzo mi się przydał i zaoszczędził mnóstwo czasu. Wielkie dzięki.
tutaj się dowiecie jak rozliczyć się samemu
http://przytulmnie.org.pl/index-41.html#1%20%%20Podatku:
Wolałbym bardziej merytoryczne posty, ale w drodze wyjątku zostawię.
Pozdr.
Przydałaby się również instrukcja odnośnie przelewu podatku do US. Wypełniłem e-deklarację i mam już urzędowe poświadczenie odbioru. Pytanie jak przelać pieniądze. Chodzi mi o numer konta, tytuł przelewu? Gdzie takie dane znaleźć?
Pozdrawiam, Eleon
Dane do przelewu znajdziesz na stronie internetowej właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania Urzędu Skarbowego. Co do samego przelewu do US, to taką funkcję mają już chyba wszystkie banki w Polsce - nie ma tam nic skomplikowanego, po prostu trzeba podać dane (NIP itp).
Pozdr.
Korektę PIT można już złożyć także przez eDeklaracje.
Trzy lata temu zakupiłem mieszkanie od dewelopera we Wrocławiu - nieruchomości rynek pierwotny. Obecnie jestem w trakcie sprzedaży, ponieważ wyjeżdżam na kilka lat z kraju. W jaki sposób powinienem rozliczyć to w PIT?
Rozliczanie Pit przez internet, akurat nie jest zbytnio skomplikowanym zadaniem. Ja na swoim sklepie internetowym mam wdrożoną płatność https://www.cashbill.pl/pobierz/integracje poprzez którą moi klienci mogą realizować płatności. Wtedy właśnie na koniec roku sam się rozliczam przez internet.
Prześlij komentarz